torstai 29. toukokuuta 2014

hauskaa ja omaperäistä kaupoissa ja kuppiloissa

Olen huono shoppailemaan, mutta tykkään bongata visuaalisesti mielenkiintoisia ja omaperäisesti sisustettuja kauppoja ja kahviloita. Luovat ratkaisut tuotteiden esillepanossa ja kädenjäljen näkyminen tunnelmassa saavat myös tämän täti-ihmisen pysähtymään ja haaveilemaan uusista hankinnoista. 

Ja juuri sitä visuaalinen markkinointi tavoittelee; vangita ohikulkijan huomio, luoda mielikuvaa, erottua kilpailijoista ja lisätä myyntiä. Visuaalinen kokemus jättää muistijäljen! 

Selasin äskettäin vuoden sisällä otettuja matkakuviani ja poimin sieltä muutaman esimerkin.



Barcelonan lentokentällä häkellyin Desigual-myymälän sisäkatosta, jossa satoja, satoja tyhjiä muovipulloja ja omaperäisiä ratkaisuja tuotteiden esillepanossa. 




Hauska ikkunamaalaus hauskaa pitävistä ihmisistä pikkuravintolassa. Sekin Barcelonassa.




Madeiralla kaikki näyttivät vuoraavan kaiken raidallisella kansallispukukankaallaan. Tämä kuva kauppahallista.




Barcelonassa bongasin myös kenkämyymälän, jossa yksi kokonainen seinä oli peitetty eräänlaisella tilkkuryijyllä. 




Pärnussa, Virossa, rakastuin Maarja-Magdalena käsityöläistalon värikkyyteen. Tämä seinä oli koristeltu rennosti kakkupapereilla tai pitsiliinoilla painaen.




Kaunis käytävänäkymä samasta käsityöläistalosta. Siellä työskentelee parikymmentä taitajaa omissa työhuoneissaan.




Ja vielä toinen käytävä herkkuväreissä samassa talossa.




Tallinnassa ihastelin Mustas Puudelis -kahvilan sisäpihan retrohenkistä tunnelmaa. Tila oli hyvä kuvata, kun illan viileys oli houkutellut kaikki asiakkaat siirtymään lämpimiin ja yhtä rentoihin sisätiloihin, joista kuvia mm. täällä.



Ja sitten viimeinen idea ihan vaan kotimaasta, Jyväskylästä: MinDes -liikkeen kirjoista ladottu myyntitiski. Oikein hulvaton paikka tehdä kaikenlaisia persoonallisia pikkulöytöjä... miksei isojakin. 



Ei kommentteja: